De Ziua Feroviarului, 16 februarie, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică bugetul CFR Marfă pe 2023. Proiectul de buget ține cont de prevederile Legii 195/2020, așa că salariile ceferiștilor de la transportatorul feroviar național cresc semnificativ. Pentru aplicarea Statutului, cei care au întocmit proiectul de buget au recurs la un artificiu de genul ”blana ursului din pădure”, coroborat cu ”ursuleț de catifea, ce se dă nu se mai ia”.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “CFR Marfă” – S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Creștere semnificativă a cheltuielilor cu personalul în bugetul CFR Marfă pe 2023
Cheltuielile cu personalul în valoare de 405.984 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 63,73% față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, respectiv o creștere de la 275.152 mii lei (anul 2022) la suma de 405.984 mii lei (anul 2023).
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 387.446 mii lei, au fost estimate în creștere cu 63,88% faţă de suma aprobată în bugetul rectificat al anului 2022, respectiv o creștere de la 262.534 mii lei (anul 2022) la 387.446 mii lei (anul 2023).
Creșterea cheltuielilor de natură salarială, cu 124.912 mii lei, este cauzată de mai mulți factori. În primul rând, proiectul menționează indexarea lefurilor cu indicele mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023 (rata estimată a inflației), cu suma de 25.203 mii lei. Apoi, este vorba de creşterea cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor majorări şi bonusuri în anul 2022, cu suma de 47.654 mii lei.
În fine, se preconizează că fondul de salarii va crește de la 1 iulie cu 52.055 mii lei, prin aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.
Aplicarea Statutului, bazată pe ”blana ursului din pădure” și ”ursuleț de catifea, ce se dă nu se mai ia”
Dar cum s-a reușit aplicarea Statutului, în condițiile în care la celelalte societăți și companii feroviare această lege se bate cap în cap cu Legea bugetului de stat pe 2023?
”La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială s-au respectat prevederile art.63 din Legea nr.368/2022 – legea bugetului de stat pe anul 2023 și de nivelul indicatorilor economici de performanță ai proiectului bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023”, se arată în proiect.
Club Feroviar a arătat recent că aplicarea Statutului, în speță a noilor coeficienți de ierarhizare, ar însemna un efort financiar de 500 milioane de lei la CNCF CFR SA și de 250 milioane de lei la SNTFC CFR Călători SA. Numai că majorarea pierderilor companiilor ar intra în contradicție cu Legea bugetului de stat pe anul în curs, care interzice acest lucru, la articolul 63.
Ei bine, la CFR Marfă s-a recurs la o stratagemă pentru a împăca și capra, și varza. La întocmirea bugetului, rezultatul brut a fost estimat pozitiv pentru anul 2023, cu un profit în valoare de 240 mii lei. Cum anul trecut s-a încheiat pe pierdere, societatea nu mai intră sub incidența articolului 63 din legea bugetului de stat pe 2023, pentru că nu se majorează pierderile, ci, vezi Doamne, se obține profit.
Numai că în ultimii ani bugetele anuale de venituri și cheltuieli ale CFR Marfă au fost întocmite pe zero sau chiar pe profit, iar la finalul anului, deloc suprinzător, se încheiau cu pierderi semnificative. Excepție a făcut doar anul trecut, când bugetul a fost întocmit de la bun început cu o pierdere de 412.036 mii lei, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Nu garantează nimeni că anul 2023 se va încheia pe profit, așa cum este prevăzut în proiectul de buget. Numai că bugetul va fi aprobat, la jumătatea anului vor fi acordate majorările salariale prevăzute de Statut, iar o creștere a lefurilor este ireversibilă (a încercat fostul ministru Cătălin Drulă să anuleze majorarea salarială de la Metrorex și a pierdut în instanță). Dacă la finele anului se va constata că pierderile sunt mai mari decât cele de anul trecut, asta e, oamenii vor rămâne cu salariile mărite.
S-au aplicat deci două principii: ”blana ursului din pădure” referitor la profitul previzionat și ”ursuleț de catifea, ce se dă nu se mai ia”, în ceea ce privește lefurile.
Salariile la CFR Marfă cresc semnificativ, mai ales după 1 iulie
Dar să vedem cât vor ajunge salariile la CFR Marfă. Anul trecut, câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a crescut cu 15,24%, de la 5.181,74 lei brut în 2021 la 5.971,27 lei brut. Același câștig mediu lunar pe salariat, recalculat conform Legii bugetului de stat, a crescut cu 6,15% comparativ cu anul 2021, de la 5.181,74 lei brut la 5.500,29 lei.
Pentru anul în curs, câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023, în valoare de 6.932,97 mii lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 15,69% față de cel preliminat/realizat în anul 2022. Câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială este de 9.366,80 lei.
Nu se vor mai face concedieri în acest an, dar nici angajări
O veste bună este că în acest an nu se vor mai face concedieri la CFR Marfă, potrivit datelor din bugetul CFR Marfă pe 2023. Dar nici angajări nu se vor face.
Astfel, numărul de personal prognozat la finele anului 2023, de 3.414 salariați, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022 prin HG nr. 1310/2022. De asemenea, numărul mediu de salariaţi de 3.414 persoane, a fost estimat la același nivel cu cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022.
Sursa: Club Feroviar