AGIFER: În condiții ușor diferite, incidentul de la Sighișoara putea duce la un accident grav

Foto: CFR SA

În condiții ușor diferite, incidentul de la Sighișoara putea duce la un accident grav, apreciază Agenția de Investigare a Incidentelor Feroviare AGIFER, adăugând că mecanicul vinovat de incident nu a răspuns la apelurile prin stație ale imipiegatului.

Agenția de Investigare a Incidentelor Feroviare AGIFER a decis demararea unei investigații privind incidentul grav de securitate de joi de la Sighișoara, când două trenuri de marfă erau să se ciocnească, unul intrând pe linia celuilalt.

Potrivit AGIFER, starea fizică a mecanicului vinovat (despre care informațiile noastre sunt că era sub influența băuturilor alcoolice) nu a putut fi verificată, căci avizarea evenimentului s-a făcut cu întârziere.

Un potențial accident grav

Comunicarea AGIFER menționează și cum a avut loc incidentul:

În data de 08.06.2023, trenul de marfă nr.66691-007 (aparținând operatorului de transport feroviar SC Grup Feroviar Român SA), ce circula din direcția Albești Târnava – figura nr.1, a avut parcurs de intrare cu oprire în stația CFR Sighișoara, la linia nr.5 – figura nr.2. Semnalul de ieșire al liniei X5 afișa spre tren o unitate luminoasă de culoare roșie cu indicația – OPREȘTE fără a depăși semnalul! Trenul a fost primit în stație în baza indicației semnalului de intrare care a afișat spre tren o unitate luminoasă de culoare galbenă cu indicator luminos de viteză cu cifra „2”, cu indicația – Liber cu viteza redusă afișată de indicatorul luminos de viteză (20 km/h). ATENȚIE! Semnalul următor ordonă oprirea. Viteza de circulație pe linia nr.5 era restricționată la valoarea de 10 km/h. Trenul urma să oprească la linia nr.5 din stația CFR Sighișoara în vederea încrucișării cu trenul de marfă nr.57700-005. Trenul de marfă nr.66691-007 a avut în compunere 25 de vagoane încărcate cu ciment, tonaj brut 1958 t, 100 osii, lungime 535 m și a fost remorcat cu locomotiva electrică tip EA nr.534. Trenul trebuia să circula pe relația Hoghiz – Dej Triaj. Trenul de marfă nr.57700-005 aparținând operatorului de transport feroviar SC CER FERSPED SA, ce circula din direcția Daneș – figura nr.1, a avut parcurs de intrare cu oprire în stația CFR Sighișoara, la linia nr.4 – figura nr.2. Semnalul de intrare a afișat spre tren o unitate luminoasă de culoare galbenă cu indicator luminos de viteză cu cifra „2”, cu indicația – Liber cu viteza redusă afișată de indicatorul luminos de viteză (20 km/h). ATENȚIE! Semnalul următor ordonă oprirea. Trenul de marfă nr.57700-005 a avut în compunere 19 vagoane încărcate cu bușteni, tonaj brut 969 t, 76 osii, lungime 293 m și a fost remorcat cu locomotiva electrică tip SIEMENS nr.004. Trenul a fost expediat din stația CFR Curtici pentru stația CFR Sfântu Gheorghe. După intrarea în stație, trenul nr.66691-007 nu a respectat indicația semnalului de ieșire X5 de a opri, a talonat macazul nr.26 (situat la circa 75 m după semnal), și s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr.57700-005, după care s-a oprit – figura nr.2. Din primele informații obținute ca urmare a declarațiilor impiegatului de mișcare (IDM), în timpul scurs după depășirea semnalului de ieșire și ocuparea secțiunii 1AD, mecanicul nu a răspuns la solicitările impiegatului de mișcare (IDM) efectuate prin stația de emisie/recepție de a opri. Din primele informații colectate de comisia de investigare a AGIFER, a reieșit că în aceeași perioadă, IDM a solicitat mecanicului trenului nr.57700-005 să oprească. Acesta i-a comunicat că a oprit deja. După producerea incidentului de depășire a semnalului de ieșire de către trenul nr.66691- 007 și oprire a celor două trenuri, IDM a inițiat procedurile pentru darea înapoi a trenului nr.66691- 007 și primirea la linia nr.4 din stație a trenului nr.57700-005. După efectuarea acestor operații, IDM dispozitor nu a avizat incidentul și a expediat cele două trenuri pentru continuarea mersului. Urmare a faptului că incidentul nu a fost avizat de îndată nu s-au îndeplinit nici toate celelalte proceduri obligatorii prevăzute de Regulamentul de investigare a accidentelor și a incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate și pe rețeaua de transport cu metroul din România, aprobat prin HG nr.117/2010, una dintre acestea fiind verificarea stării fizice a mecanicului de locomotivă implicat”.

Citește și primele declarații ale șefului AGIFER după incident.

Sursa: Club feroviar