Comisia pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților a respins luni cererea președintelui Klaus Iohannis de reexaminare a Legii privind Statutul personalului feroviar. Următorul pas este votul în plenul Camerei Deputaților, iar apoi legea va ajunge din nou la șeful statului, care este obligat să o promulge.
Adrian Bărbulescu
”Astăzi, 29.06.2020, a avut loc ședința Comisiei de Transporturi a Camerei Deputaților având pe ordinea de zi Proiectul de lege privind Statutul Personalului Feroviar. Comisia a respins cererea de reexaminare a Președintelui României. Următorul pas va fi plenul Camerei Deputaților”, a anunțat pe Facebook Federația Națională Sindicală Elcatel.
Și colegii lor de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane au postat pe aceeași rețea de socializare: ”După un lung șir de verificări și analize, astăzi, 29 iunie 2020, Comisia pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților a respins cu 10 voturi cererea de reexaminare formulată de Președintele României asupra Legii privind Statutul personalului feroviar. Astfel, se întregește Raportul comun cu Comisia pentru muncă și protecție socială, raport care va fi înaintat spre aprobare plenului Camerei Deputaților. Urmărim în continuare indeaproape parcursul legislativ și vă vom informa operativ cu privire la evoluție. Biroul Executiv FNF MCV”.
Miniștrii Violeta Alexandru și Florin Cîțu nu agreează legea
Pe 16 iunie, membrii Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților deciseseră că legea mai are de așteptat două săptămâni.
La vremea respectivă, în urma unor dezbateri aprinse, s-a decis o amânare de două săptămâni, pentru a se cere punctul de vedere al Guvernului. Votul a fost destul de strâns: 8-6. Ministerul Transporturilor, condus de Lucian Bode, fost președinte al Comisiei, susține Statutul. I se opun însă ministerele Finanțelor Publice (condus de Florin Cîțu) și Muncii și Protecției Sociale (ministru Violeta Alexandru).
Pe 3 iunie 2019, Legea privind Statutul personalului feroviar a fost trimisă la promulgare președintelui Klaus Iohannis, după ce fusese aprobată de Parlament. Pe 20 iunie însă, actul normativ a fost trimis de șeful statului înapoi la Parlament, pentru reexaminare, iar între timp a intervenit vacanța parlamentară. Prin Statut, s-a obținut mărirea coeficienților de ierarhizare la un nivel foarte apropiat de nivelul cerut de sindicate, respectiv coeficienții câștigați prin Contractul colectiv de muncă la nivelul ramurii transporturi 2008-2010. Totodată, s-a aprobat reducerea vârstei standard de pensionare cu cinci ani, fără penalizare, pentru întreg personalul feroviar, reușindu-se reducerea stagiului obligatoriu de cotizare de la 35 la 30 de ani.
Legea privind Statutul personalului feroviar a a fost readoptată de Senat în octombrie
Apoi, pe 21 octombrie, Legea a trecut din nou de Senat, fără nicio modificare față de varianta inițială.
”În cadrul ședinței plenului Senatului României de astăzi, 21 octombrie 2019, au fost adoptate Raportul comun al comisiilor de specialitate asupra Cererii de reexaminare formulată de președintele României asupra Legii privind statutul personalului feroviar și Legea în forma trimisă la promulgare. (…) Urmează acum trimiterea legii la Camera Deputaților unde Cererea de examinare va fi supusă dezbaterilor comisiilor de specialitate și supusă votului plenului”, scria pe contul său de Facebook secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (la acea vreme), Dragoș Titea.
Acum, ea trebuie să mai treacă și de Camera Deputaților pentru a fi trimisă din nou la promulgare, iar președintele României nu mai are, din punct de vedere legal, decât o opțiune: să semneze.
Lucian Bode susține Statutul personalului feroviar
Pe 14 ianuarie 2020, cu prilejul unei întâlniri cu sindicatele, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a exprimat susținerea pentru Statut.
”În ceea ce privește Statutul personalului feroviar vreau să vă redăm respectul ce vi se cuvine și, așa cum v-am susținut ca președinte al Comisiei Transporturi, tot așa o să vă sprijin și din calitatea de ministru. Știu că prestați un serviciu public în folosul cetățenilor și de aceea vă rog să îi respectați și să vă faceți datoria așa cum știți voi mai bine, indiferent de problemele existente în sistemul feroviar”, a spus la vremea respectivă ministrul Lucian Bode.
Sursa: https://clubferoviar.ro/