România – contract semnat pentru 62 de rame de la PESA Polonia

România este prima țară după Cehia care cumpără ramele PESA Polonia, țara central-europeană având un contract-cadru de 200 de unități datând din 2021. Marți, la Ministerul Transporturilor, ARF a semnat contractul de achiziție pentru 62 de trenuri regionale, ceea ce ridică la aproape 10 miliarde de lei valoarea achizițiilor de material rulant de tracțiune realizate până în prezent.

Valoarea contractelor semnate la ora actuală la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru achiziţia de trenuri noi este de 9,9 miliarde de lei, care înseamnă 119 rame electrice, la care se adaugă 16 locomotive electrice, a declarat marţi ministrul de resort, Sorin Grindeanu.

„Valoarea contractelor semnate pentru achiziţia de trenuri noi la Ministerul Transporturilor astăzi, când vorbim este de 9,9 miliarde lei, asta însemnând aşa: 119 rame electrice plus cele 16 locomotive electrice. Asta înseamnă, de asemenea, şi un alt lucru – o schimbare profundă a întregii flote de trenuri din România, absolut necesară. Am mai spus, repet, faptul că nu s-au cumpărat trenuri noi în România de peste 20 şi ceva de ani se vede, se vede în ceea ce înseamnă confortul cetăţenilor. Cele 9,9 miliarde de lei contractate, reprezentând 119 rame electrice şi 16 locomotive, vor duce la îmbunătăţirea acestei flote de trenuri”, a afirmat Grindeanu, la ceremonia de semnare a contractului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale (RE-R), câştigat de producătorul polonez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA).

Potrivit acestuia, în afară de trenurile cu hidrogen, toate celelalte contracte care presupun achiziţie de material rulant nou prin PNRR şi Fondul de modernizare au fost încheiate.

„Astăzi, când vorbim, în afară de trenurile cu hidrogen, unde licitaţia nu este încheiată, pentru toate celelalte care sunt parte din PNRR şi parte din ceea ce înseamnă fonduri de modernizare, contractele au fost încheiate. Aceste trenuri noi vor circula pe zece rute electrificate: Constanţa, Ploieşti, Buzău, Focşani, Bacău, Iaşi, Suceava, Braşov, Sf. Gheorghe, Miercurea Ciuc, Bistriţa, Cluj, Arad, Timişoara, Reşiţa, la care se adaugă şi municipiul Bucureşti. Îmi doresc ca, spre deosebire de alte contracte, să nu avem întârzieri, pentru că vor fi penalităţi. Noi nu dorim să dăm penalităţi, că nu asta urmărim la Ministerul Transporturilor – asta nu înseamnă că nu le dăm. Am dori să se respecte termenele contractelor de semnat. Dacă spunem o dată că se livrează un tren nou, atunci trenul să fie livrat. Poate că, odată cu aceste contracte, începem să ne ţinem şi de aceste termene”, a susţinut ministrul.

Date contractuale:

  • durată mentenanță inclusă 15-30 de ani;
  • durata contractului: 221-222 luni;
  • compunere RE-R: 3 vagoane, din care un vagon motor;
  • podea joasă 53%;
  • număr uși: opt în total, patru pe o parte;
  • număr total pasageri: 453 (4 călători/mp în picioare și pe scaune);
  • număr locuri biciclete: 16;
  • număr locuri pe scaune: 224;
  • repartizare rame: CFR Călători 34, Regio Călători 6, Transferoviar 7, Interregional Călători 8, Astra TransCarpatic 4 și Softrans 3.

Grindeanu dă CFR SA drept exemplu Compania de Drumuri

Ministrul Grindeanu a ținut să menționeze că unul dintre scopurile lui pe acest an este să aducă CFR SA la nivelul de performanță al CNAIR (Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri). „Nu am cum să las deoparte zona de CFR, este a treia țintă. Aș vrea să o scoatem dintr-un ritm mai lent decât cel al CNAIR. Cei de la CNAIR au intrat într-un ritm, au avut multe contracte încheiate în acești ani, urmărite cu bune, cu rele, dar au o anumită predictibilitate, adică știu la începutul fiecărui an la ce să se aștepte. Mi-aș dori ca și pe partea de CFR să reușesc să impun rigurozitate și predictibilitate”, a spus el.

Potrivit lui Krzysztof Zdziarski, CEO PESA Bydgoszcz, acest tren merge cu pasageri în Republica Cehă, dar vor fi în Bulgaria, Germania, Suedia și desigur Polonia. „Vrem să fim foarte prezenți, cu cele mai bune servicii pe piață. Sunt trenuri foarte moderne, model ELF (electric low floor – n.red.) după generațiile inițiale, I și II. E foarte important că după ce am livrat tramvaie în Craiova, Cluj, Iași, acum facem colectarea interregională a pasagerilor, e important să oferim conectivitate publică pasagerilor în mod convenabil”, a spus el.

La eveniment a fost prezent și Excelența Sa Pawel Soloch, Ambasadorul Poloniei în România.

Sursa: România, a doua țară după Cehia care cumpără ramele PESA Polonia (clubferoviar.ro)