„Managementul” lui Traian Preoteasa. Bugetul CFR Călători pe 2023: pierderi enorme și majorări de salarii

Societatea CFR Călători se află între ciocanul Ministerului de Finanțe care îi avizează bugetul și cel al prevederilor Legii statutului personalului feroviar care obligă la importante majorări salariale. Fundamentarea bugetului pe anul 2023 prevede pierderi superioare celor de anul trecut, dar și datorii mult mai mari la furnizori. Un buget CFR Călători în blocaj, acesta nefiind aprobat de către Ministerul de Finanțe.

Un buget asaltat din toate părțile care nu va reuși să facă față niciuneia dintre provocările ce îi stau în cale, fie că vorbim de programe de modernizare a materialului rulant sau de majorări cuvenite de salarii la angajați.

Bugetul CFR Călători pe 2023, în dezastru

O prezentare a bugetului de săptămânile trecute destinată Adunării Generale a Acționarilor dezvăluie dezastrul în care compania se zbate financiar. Nu este vorba doar de vina acesteia – ce nu poate fi ignorată, ci și de mediul economic ostil caracterizat de inflație sau de incompetența Guvernului care împiedică majorările salariale (CFR Călători urmând să fie în 2023 companie cu pierderi în creștere față de 2022), deși Legea Statutului Personalului Feroviar obligă la acordarea acestor creșteri.

Veniturile totale: Au fost prognozate în creștere cu 7,95% față de valorile preliminate pentru anul trecut (cu 205 milioane lei mai mult, la 2,58 miliarde lei), evoluție care nu arată vreo strategie inovativă de management atât timp cât creșterile vin în principal din scumpirile de bilete de anul trecut. Dacă anul trecut CFR Călători a avut un volum de activitate de 44,6 milioane tren-km, anul acesta va avea 49,4 milioane tren-km.

CFR Călători va obține în premieră venituri din vânzările de bilete de peste un miliard de lei, şi anume de la 985 milioane lei anul trecut la 1.182 milioane lei în acest an. Este o creștere de 19,95% în concordanță cu majorarea cu o medie de 20% a tarifelor de călătorie în iulie 2022.

Compensațiile, o altă componentă importantă a veniturilor CFR, vor fi în acest an de 1,4 miliarde lei, la un nivel apropiat de execuția preliminată de anul trecut. Compensațiile reprezintă peste jumătate din veniturile totale ale companiei cifrate la 2,78 miliarde lei.

Cheltuielile totale. Acestea au fost fundamentate la aproape patru miliarde lei (3,92 miliarde lei), în creștere cu nu mai puțin de 43,15% față de cele realizate preliminar pentru finele anului trecut. Aici sunt de remarcat cheltuielile cu bunurile și serviciile cu o pondere de 31,43% și o creștere de peste 50%, precum și cele cu personalul cu o pondere de 42,5%.

Autorii proiectului afirmă că cheltuielile cu materialele cresc și acestea cu 50% ca urmare a faptului că piesele de schimb vin din import, euro se va întâri în raport cu leul, iar inflația va continua să se manifeste.

Cheltuielile cu combustibilii și uleiurile, pe de o parte, și cele cu energia, pe de altă parte, se vor cifra fiecare la aproximativ 330 milioane lei, prima categorie cu o creștere de 52%, iar a doua cu 24%. Cheltuielile cu reparația și întreținerea se vor situa la un nivel de 298 milioane lei, în creștere cu 157 milioane lei față de preliminatul anului trecut.

Se aplică prevederile Statutului personalului feroviar

Cheltuielile de personal se vor cifra în 2023 la o valoare de 1,65 miliarde lei, adică 42% din cheltuielile totale majorate cu 547 milioane lei față de nivelul programat în bugetul de anul trecut. Cheltuielile cu salariile cuprind 189 milioane lei, sumă provenită din reîntregirea salariilor pe acest an, după majorările de anul trecut și 226 milioane lei sumă corespunzătoare prevederilor Legii 195/2020, a statului personalului feroviar, aplicabile cu începere din iulie.

Aproximativ 34 de milioane de lei vor fi primele acordate de Crăciun conform prevederilor legii 195/2020. Cheltuielile cu TUI se vor cifra la 550 de milioane de lei cu 98 de milioane de lei mai mult decât preliminatul anului trecut.

Pierdere de șapte ori mai mare în bugetul CFR Călători pe 2023 față de cea preliminată pe 2022

Având în vedere indicatorii de mai sus, CFR Călători estimează o pierdere uriașă de 1.140 milioane lei, aproape dublul celei bugetate la rectificarea de anul trecut și de șapte ori peste cea preliminată pe 2022.

Pe partea de datorii, CFR Călători estimează o creştere masivă a acestora la 500 de milioane de lei față de valorile estimate pe 2022 de 65 de milioane de lei.

În final, autorii proiectului de buget recunosc că schița lor de buget încalcă prevederile legii bugetului de stat prin faptul că sunt prevăzute majorări ale salariilor în condițiile nediminuării pierderilor și arieratelor.

Sursa: Club Feroviar