Ministerul Transporturilor a realizat proiectul unui OUG care prevede cedarea către autoritățile locale a 15 unități sanitare deservite de aproape 5000 de cadre medicale și dotate în anumite cazuri cu echipamente de ultimă generație. Ceferiștii sunt lăsați fără spitale.
Informațiile deținute de Club Feroviar sunt că autorul moral al transferului și omul din Ministerul Transporturilor care face presiuni pentru renunțarea la spitale ar fi Adrian Daniel Găvruța, secretar general adjunct al instituției.
Ministerul ar fi realizat proiectul unui OUG care să fie prezentat spre discuții Secretariatului General al Guvernului (SGG) urmând ca ulterior să fie pus pe cale oficială în dezbatere publică.
Foto: O mare urgență pentru Ministerul Transporturilor – să scape de spitale
Ce prevede proiectul de OUG. Ceferiștii sunt lăsați fără spitale
Primul articol al proiectului spune că „Unităţile sanitare cu paturi din reţeaua sanitară proprie a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, trec din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT și a instituțiilor publice, conform anexei care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă, prin hotărâri de Guvern de aprobare a trecerii bunurilor din domeniul public al statului în domeniul public al UAT-urilor, respectiv din domeniul public al statului și administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în domeniul public al statului și administrarea altor instituții ale administrației publice centrale”.
Apoi al treilea articol precizează: „UAT-urileși instituțiile publice care preiau rețeaua sanitară a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii se subrogă în drepturile și obligațiile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de la data preluării acestora prin protocolul de predare-preluare, inclusiv în litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești”.
Alte prevederi:
- Patrimoniul unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la art. 1 alin. (1) cuprins în evidenţa contabilă a unităţilor la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se preia pe bază de protocol de predare-preluare, stabilit prin hotărârea de Guvern prevăzută la alin. (1).
- Sumele alocate în bugetul de stat pe anul 2023 la cap. ….. pentru Ministerul Transporturilor și infrastructurii, aferente unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la art. 1 alin. (1), se transferă în bugetul instituțiilor care preiau unitățile sanitare cu aceeaşi destinaţie.
Reacția sindicatelor
Sindicatele din sectorul sanitar al Ministerului Transporturilor acuză existența unor interese obscure ale celor care au realizat proiectul. Ar fi vorba de dorința de a ceda autorităților locale terenuri și clădiri valoroase în localități cu dezvoltare imobiliară importantă, precum Cluj, Oradea, Iași sau Constanța.
Ar fi vorba de o schemă similară cu cea aplicată în 2010, când Spitalul CF2 din București a pierdut peste 4000 de metri în favoarea unor persoane obscure din județul Ilfov, despăgubite cu terenuri fix în nordul Capitalei.
Personalul și aparatura medicală, în unele cazuri de ultimă generație, ar urma să fie transferată în alte unități, iar vechile terenuri și spitale să primească alte destinații.
„Simeria vrea să îl ia la autoritățile locale după care să îl facă secție exterioară pentru Deva, adică Deva să îl ia prin absorbție (…) terenul și clădirile rămân, căci ei mută oamenii unde vor ei nu e obligatoriu în aceeași locație. Vor fi mutați personalul și bolnavii”, explică Denisa Popovici, lider sindical.
„Ar putea face chestia asta pentru teren și clădiri, nu se știe ce destinație vor avea… toate sunt în centrul orașelor (….) cât costă spitalele din Oradea, Cluj, Iași sau Constanța cu portul?” întreabă ea retoric.
Aparatură medicală unică în țară
Tunul cel mare ar putea fi aparatura medicală. Autoritățile locale vor spitalele pentru a lua aparatura și o vor muta în alte spitale.
De exemplu, la Spitalul CF2 București se găsește unul din cele două aparate din România de efectuare a RMN pentru stadializarea cancerului, spune ea.
Majoritatea aparaturii este achiziționată din resursele proprii ale spitalelor, sumele primite de la bugetul de stat fiind infime. În prezent, la nivelul mai multor spitale CF, este un proiect de achiziție de aparatură medicală de mai multe milioane de euro. Denisa Popovici întreabă retoric ce se va întâmpla cu acesta?
Sindicatul este pregătit să atace în instanță OUG odată cu apariția acesteia, spune Denisa Popovici.
Este interesant de văzut cam cât crede Ministerul Transporturilor că ar costa un spital CF. Pe site-ul Ministerul Transporturilor a apărut recent un proiect de reevaluare a spitalului CF Cluj. Potrivit proiectului, spitalul este reevaluat de la suma de 22 de milioane de lei la 29 de milioane de lei, din care terenul ar costa aproximativ 15 milioane de lei. Aparatura medicală pare a nu fi inclusă în evaluare, căci proiectul menționează că restul valorii este aferentă capitolelor clădirii.
Sursa: https://clubferoviar.ro/ceferistii-sunt-lasati-fara-spitale-de-grindeanu/