Bugetul CFR Călători pe 2021 se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri, la opt luni de la începerea anului în curs.
”Proiect de Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători <C.F.R. – Călători> – S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”, se arată la punctul 5 al ordinii de zi a ședinței de miercuri a Executivului, așa cum a fost transmisă ea presei de Palatul Victoria.
Pierderile nu se reduc semnificativ în bugetul CFR Călători pe 2021
Proiectul a fost postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, în dezbatere publică, la finele lunii iulie, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
În ciuda declarațiilor belicoase ale ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, și ale prim-ministrului Florin Cîțu privind reducerea drastică a pierderilor la CFR Călători, diminuarea rezultatului negativ nu este spectaculoasă, dacă analizăm proiectul de act normativ.
Astfel, la data de 31 decembrie 2020, CFR Călători a înregistrat un rezultat brut negativ în valoare de 376.488,02 mii lei (pierdere) și plăți restante în valoare de 254.768,29 mii lei. Prin proiectul de BVC pus în dezbatere publică se propune ca pierderile brute să se reducă la 360.102 mii lei, iar plățile restante la 250.000 mii lei. După cum se arată chiar în nota de fundamentare a proiectului, pierderea va scădea cu 4,35%, iar plățile restante se vor diminua cu 1,87% (4.768,29 mii lei în valoare absolută), comparativ cu situația consemnată la finele anului trecut. Dacă privim cumulat, pierderile contabile din anii precedenți ajung la valoarea de 2.020.861 mii lei (echivalentul a peste 400 milioane de euro).
Peste 70% din plățile restante sunt către CFR SA, pentru neplata TUI
Dar să vedem situația plăților restante. ”La data de 31.12.2020 din totalul sumei de 254.768,29 mii lei, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători C.F.R. Călători S.A. înregistrează suma de 178.633 mii lei față de Compania Națională CFR S.A. care reprezintă cca 70% din totalul plăților restante, iar diferența de 30% se înregistrează la alți furnizori”, se arată în nota de fundamentare. Mai pe românește, operatorul feroviar nu a plătit la timp Tariful pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI), ceea ce a cauzat dificultăți financiare serioase pentru CFR SA, inclsiv întârzieri la plata salariilor. (A.B.)
Sursa: https://clubferoviar.ro/