Instituția condusă de Gigi Gavrilă pare a fi într-un război al nervilor cu cei trei producători de rame electrice inter-regionale, cu instituțiile de judecare a contestațiilor, dar și cu interesele călătorilor. La o săptămână după ce CNSC a decis continuarea procedurii, ARF a hotărât anularea pentru că n-ar fi primit nicio ofertă corespunzătoare, deși ultimele luni au fost pline de modificări privind sistemul de punctare a ofertelor.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Trucul prin care ARF încearcă să anuleze licitația și, eventual, să o reia de la capăt nu va ține, cel mai probabil. Aceasta deoarece ofertanții, toți nemulțumiți de decizia de anulare, a doua, vor contesta măsura din nou la CNSC sau chiar la Curtea de Apel, încercând să demonstreze că anularea nu e corectă. Practic termenul de depunere al ofertelor era inceputul lui august. Ofertele nu au fost depuse pe fondul contestațiilor din licitație. ARF nu a prelungit prin erată termenul, iar, probabil, sistemul de achiziții, marcând faptul că nu au fost introduse oferte în sistem, a anulat imediat licitația.
Un proces complicat, plin de greșeli
Dar cum s-a ajuns la o situație pur si simplu haotică în această achiziție, necontrolată de nimeni? Totul pare a porni de la decizia inițială neinspirată a ARF de a crește de la 3% la 10% ponderea factorului livrare precedentă de rame în UE, la calcul punctajului final. Speculație sau nu, totul pare a corespunde și cu schimbarea de guvern din toamna trecută, de la o guvernare orientată spre China a PSD la alta a PNL, mai apropiată de Vest.
La prima licitație, cea de rame regionale, ARF a punctat doar cu 3% acest factor. La acest punct, chinezii asociați cu românii, având cel mai mic preț, aveau și cele mai mari șanse de câștig. Creșterea factorului la 10% fără prea mari explicații a renăscut șansele giganților europeni Alstom Franța și Siemens Germania, însă a cauzat depunerea unei contestații de către CRRC – Astra Vagoane. Asocierea a obiectat: dacă omologarea pe piața europeană e una dintre cerințe, ce sens are să punctezi atât de mult faptul că anterior ofertantul ar fi livrat rame pe piața UE?
Susținerea Astra Vagoane – CRRC a fost acceptată de către autorități care au impus ARF redresarea situației. Practic, s-a găsit și o soluție. Cele 10 puncte au ajuns la programul de livrare. Aici apar semne de întrebare. Ce se va întâmpla dacă asocierea va câștiga licitația însă ulterior nu va respecta termenele angajate? În septembrie 2020, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis continuarea licitației.
ARF se supune deciziei și nu prea
Parcă într-un efort de a demonstra că are ultimul cuvânt, ARF a luat la cunoștință de decizia CNSC însă a anulat procedura. Aceasta după o altă tentativă a ARF de anulare.
”Admite contestația și dispune remedierea”, se arată în decizia CNSC publicată la începutul lui septembrie pe site-ul instituției. Contestația fusese depusă de asocierea CRRC Qingdao Sifang CO LTD – Astra Vagoane Călători SA.
Pe 14 august 2020, Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice a decis că Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat nejustificat licitația de rame electrice RE-IR. Concluzia a fost prezentată într-un Aviz conform condiționat al ANAP referitor la Procesul verbal din 4 august 2020 prin care ARF anula procedura de licitație privind achiziționarea a 20 de rame electrice inter-regionale RE-IR noi.
ANAP a dispus atunci să se continue licitația pentru rame interregionale
”Decizia Curții de Apel București nr. 741/2020 din 15.06.2020, prin care s-au dispus măsuri de remediere cu privire la eliminarea factorului de evaluare <validare tehnică> a fost pusă în aplicare de către autoritatea contractantă prin publicarea anunțului de tip erată nr. 1020548/20.07.2020, prin care aceasta a distribuit punctajul alocat inițial factorului <validare tehnică> către factorul <program de livrare> (10 puncte), iar factorul <validare tehnică> a fost eliminat. Prin urmare, având în vedere prevederile art. 212 din Legea 98/2016, care reglementează situațiile în care autoritatea contractantă poate anula procedura de Atribuire, se constată că Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a făcut dovada încadrării în nici una dintre acestea, decizia de anulare nefiind fundamentată”, se arăta în documentul citat.
În continuare, ANAP a arătat atunci că se impune reanalizarea deciziei de anulare a licitației și i-a avertizat pe șefii ARF că, dacă nu vor proceda așa, vor intra sub incidența a două articole din Ordonanţa de Urgenţă Nr. 98/2017 din 14 decembrie 2017.
Surse din domeniu consultate de către Club Feroviar cred că ar fi vorba de o suspendare a licitației, după decizia CNSC și nu de o anulare a acesteia deși site-ul de achiziții publice menționează starea anulat la această licitație.
Orban exasperat de licitațiile fără cap și coadă
Situația pare a fi încă tolerată de Guvern, deși acum câteva luni premierul Ludovic Orban se declara nemulțumit de activitatea ARF din acest punct de vedere. „Vedeţi ce faceţi cu aşa-zisa autoritate de reformă feroviară, care bate pasul pe loc de patru ani de zile, nu e în stare să finalizeze o licitaţie pentru achiziţia de material rulant modern. E păcat! Vom pierde banii aceștia dacă nu se trezesc… consultați-vă cu ANAP, consultați-vă cu toți cei care au atribuții în domeniul procedurilor de achiziție și derulați, finalizați, de fapt, procedura în condițiile legii cât mai repede”, a spus în iulie Orban, în ședință de Guvern către oficialii Ministerului Sursa: https://clubferoviar.roTransporturilor.
Sursa: https://clubferoviar.ro