Val de disponibilizări la CFR Marfă. Lider sindical: „Compania este într-o situație explozivă”

Compania CFR Marfă vrea să disponibilizeze 1.400 de angajați, care ar asigura o reducere a cheltuielilor de personal pentru acest an de aproximativ 41 de milioane de lei. Reprezentanții sindicali ai angajaților vor un program concret de restructurare a companiei, salariile compensatorii prevăzute în contractul colectiv de muncă pentru cei care vor fi disponibilizați și includerea lor într-un program de reconversie profesională,  după modelul care-i vizează pe foștii mineri din Valea Jiului.

 Conducerea Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane critică programul de disponibilizări anunțat de CFR Marfă și așteaptă din partea conducerii companiei un plan concret de restructurare a cheltuielilor.

Reprezentații angajaților CFR Marfă au fost informați oficial luni de către conducerea companiei cu privire la intenția de a concedia 1.400 de salariați. Astfel, numărul de salariați estimat la finalul acestui an ar ajunge la aproximativ 3.400.

Măsura este prevăzută în proiectul de hotărâre privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” – S.A., aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, publicat vineri în în consultare publică.

CFR Marfă vrea să încheie anul pe profit. Care e nivelul pierderilor

Prin disponibilizarea a 1.400 de salariați, CFR Marfă estimează reducerea cheltuielilor de natură salarială cu aproximativ 41 de milioane de lei, de la 283,24 milioane de lei, în 2020, la 242,25 de milioane de lei, respectiv cu aproape 14,5%.

Proiectul include suma de 19,77 milioane de lei cu destinația „chetuieli cu plăți compensatorii aferente disponibilizărilor de personal”. La un simplu calcul artimetic, fiecărui salariat concediat i-ar reveni suma de 14.124 de lei.

Conform documentului, câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat, în anul 2021 scade de la 4.865,74 lei (anul 2020) la 4.861,02 lei (cu 0,10%). În ceea ce privește productivitatea muncii, acesta este prognozată că va creşte de la 117.910 lei/persoană la 243.270 lei/persoană (cu 106,31%).

Reducerea numărului de angajați este una dintre măsurile prin care compania vrea să încheie anul 2021 cu un rezultat pozitiv brut de 33,04 milioane de lei.

Conform documentului, în acest sens se are în vedere și majorarea veniturilor din vânzarea activelor corporale cu 335,54 milioane de lei, reducerea cheltuielilor cu amortizarea, de la 275,43 milioane de lei, în 2020, 248,73 miloane de lei, în anul 2021 (9,69%).

Creșterea veniturilor este prevăzută cu 75,58% față de cele realizate la 31 decembrie 2020, respectiv până la un miliard de lei. Cheltuielile totale la 1.000 lei venituri totale vor ȋnregistra o scădere cu 36,48% față de cele realizate în anul 2020, de la 1,52 miliare de lei, la 967.090 lei.

Conform proiectului, cheltuielile pentru investitii estimate pentru anul 2021 vor fi în creștere față de cele realizate la 31 decembrie 2020, cu 172,31%, de la 37,03 milioane de lei ( anul 2020) la 100,85 milioane de lei (anul 2021).

La 31 decembrie 2020, CFR MARFĂ a înregistrat plați restante în valoare de 3,94 miliarde de lei, iar pentru anul 2021 estimează reducerea acestora cu 2,49 de miliarde (63,27%), până la 1,45 miliarde de lei.

Conform proiectului de buget, în anul 2021, în cadrul procedurii de concordat preventiv, a fost estimat, recuperarea datoriei restante, care reprezintă ajutor de stat,  urmând ca până la închiderea acestei proceduri în luna martie 2022, sa fie recuperat întreg ajutorul de stat. Comisia Europeană a constatat că finanțarea publică acordată de România societății CFR Marfă, care se ridică în total la cel puțin 570 de milioane euro (peste 2,5 miliarde de lei) plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat și, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România, conform unui comunicat din luna februarie a acestui an.

Proiectul pus în consultare publică prevede că pentru recuperarea ajutorului de stat este necesar:

  • aprobarea mecanismului de plată alternativă prin darea în plată, în vederea stingerii ajutorului de stat de către Comisia Europeană;
  • emiterea Ordonanței de Urgență privind modalitatea alternativă de stingere a datoriei prin darea în plată a unor bunuri mobile și imobile;
  • vânzarea de către executorul judecătoresc a tuturor vagoanelor care fac obiectul dosarului de executare nr.194/2018.

La 31 decembrie 2020, CFR MARFĂ înregistra o pierdere contabilă din anii precedenti în valoare de 2,74 miliarde de lei, pentru care a întocmit un program de reducere, conform prevederilor legale, se arată în proiectul de buget de venituri și cheltuieli pentru 2021 al CFR Marfă.

Lider sindical: „Vrem o restructurare a cheltuielilor, nu doar restructurare de personal”

Grigore Mare, președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, a detaliat pentru GÂNDUL.RO, discuțiile purtate luni cu managementul companiei, după afișarea proiectului de buget, și pașii următori ai dialogului social.

„Astăzi, am fost invitați ca să ne aducă la cunoștință intenția lor de a concedia 1.400 de salariați. Noi știm foarte bine să CFR Marfă se află într-o situație explozivă la momentul actual, având o datorie veche care trebuie returnată, conform deciziei Comisiei Europene, ajutor de stat”, a spus liderul sindical.

El a precizat că CFR Marfă are o datorie foarte mare către CFR Infrastructură, respectiv plata obligațiilor TUI (tariful de utilizare a infrastrastructurii), care a ajuns la circa 2,7 miliarde de lei, bani pe care compania nu are cum să îi plătească.

De-a lungul timpului, nu s-au luat cele mai favorabile măsuri, doar cele din disponibilizare de personal. Din păcate, după ani întregi în care am tot concediat, tot acolo suntem, ba mai rău decât atât, am ajuns destul de complicat, a spus Grigore Mare.

Reprezentanții sindicatului au cerut și așteaptă din partea conducerii CFR Marfă un program concret de restructurare a companiei, a cheltuielilor, nu doar de restructurare a personalului, cum s-a întâmplat de-a lungul anilor.

Numărul angajaților din CFR Marfă a scăzut de peste șase ori în 20 de ani

Conform documentelor oficiale, în 1999, CFR Marfă avea aproape 29.300 de angajați cu normă întreagă, număr care a scăzut la aproape 10.800 în 2010, iar în 2016 ajunsese la 6.155. Acum, compania mai are aproximativ 4.800 de angajați, din care vrea să reducă la 3.400.

CFR Marfă a rămas un mastodont, cu cheltuielile de atunci și încasările de acum. A rămas în piață un operator destul de mic de transport marfă, chiar se plasează pe locul 2, după un operator privat, a mai spus liderul sindical.

Grigore Mare a atras atenția că situația CFR Marfă este complicată, pentru că în fiecare zi se acumulează penalități la datoria pe care o are.

”S-ar putea ca, în două, trei luni, datoria să depășească activele CFR Marfă și atunci compania va intra direct în faliment”, a adăugat liderul sindical.

Printre greșelile pe care le-a făcut managementul companiei, potrivit lui Grigore Mare, se numără decizia de a intra în procedura de concordat preventiv, „care nu ajută cu absolut nimic la ora actuală”.

Șase salarii compensatorii pentru angajații care vor fi disponibilizați

Președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane a precizat că, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă, salariații disponibilizați au dreptul la șase salarii compensatorii. Mai mult, pentru sprijinirea celor disponibilizați, s-a solicitat elaborarea unui program de reconversie profesională.

Criteriile privind ordinea disponibilizărilor sunt incluse în actele adiționale la contractul colectiv de muncă, dar liderul sindical susține că administrația companiei ar avea în vedere desființarea de subunități, astfel că toți salariații acestora ar urma să plece acasă.

„Am solicitat și se întreprinde demersul, și noi vom face același lucru, pentru ca acești salariați care pleacă să fie prinși într-un program guvernamental de reconversie profesională și de salarii compensatorii. Pentru că toți sunt persoane mai în vârstă. Fiind calificați în domeniul feroviar, nu-și mai găsesc alt loc de muncă și va fi foarte greu pentru ei. Știm că la ora actuală se discută același program și în Valea Jiului legat de mineri, de restructurare a minerilor din Valea Jiului. Am vrea să fie introduși acești salariați de la CFR Marfă într-un program de reconversie și de plăți compensatorii”, a spus Grigore Mare.

„La ora actuală, noi, Confederația Blocul Național Sindical, lucrăm la un proiect legislativ în acest domeniu pe care să-l propunem guvernanților, cu sume de bani, unde se găsesc, de unde pot fi luați”, a precizat președintele Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane.

În această etapă, conform Codului muncii, sindicaliștii așteaptă să primească programul de restructurare solicitat, după care vor răspunde conform prevederilor legale.

„Eu nu am înțeles foarte bine cum vor proceda la reducerea cheltuielilor și care va fi gradul de cuantificare a fiecărei cheltuieli pe care vor să o reducă. Am văzut în proiectul de buget propuneri, dar an de an s-au făcut propuneri, au venit cu proiecții bugetare nerealizabile și s-ar părea că și anul acesta sunt niște proiecții bugetare nerealizabile”, a conchis Grigore Mare.

Proiectul de Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „CFR MARFĂ” se află în consultare până pe 27 aprilie, dată până la care toate persoanele fizice sau juridice interesate pot trimite propuneri și sugestii.

Sursa: www.gandul.ro