CFR Marfă se îndreptă cu paşi repezi spre un faliment mult dorit de anumite cercuri politice şi economice cu interese geopolitice în zona marilor jucători ai pieţei transporturilor feroviare. Dacă în urma cu două ani fosta guvernarea social-democrată a încercat să bage compania în insolvenţă, astăzi, liberalii joacă cartea restructurării prin înjumătăţirea schemei de personal într-o primă etapă, şi mai apoi a economisirii stricte la fondul de la salarii.
Surse din domeniul feroviar au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, că proiectul restructurării CFR Marfă cuprinde două etape şi vizează în primul rând schema de personal şi posturile existente în Centrală şi-n sucursalele din teritoriu.
„Mâine este Consiliul de Administraţie şi vom cunoaşte mai multe lucruri despre marea restructurare. Cert este că se va reduce personalul. În prima etapă nu se pune problema disponibilizărilor, ci doar o reaşezare de sus în jos în ceea ce priveşte posturile cuprinse în organigramă. Aceasta se va pune în aplicare începând cu 15 iulie, iar din toamnă vom asista la cea de-a doua etapă care va cuprinde şi o serie de disponibilizări de personal. Acum se vor taia posturi din schemă, iar oamenii vor fi redistribuiţi în funcţie de necesităţi. De asemenea, prin multe companii unde statul este acţionar majoritar se aude că se vor face restructurări cu disponibilizări de personal. În momentul de faţă, nu ştim dacă în toamnă se vor face disponibilizări cu salarii compensatorii în funcţie de vechimea fiecărui angajat de la CFR Marfă”, au declarat, pentru Jurnaliştii.ro, surse din domeniul feroviar.
Potrivit surselor noastre, această primă etapă a restructurărilor de la CFR Marfă nu vizează activele şi bunurile companiei.
„În momentul de faţă, este vizată schema de personal din Centrală şi sucursale. Se doreşte să se facă o economie la sânge în ceea ce priveşte fondul de salarii la CFR Marfă. Cel mai probabil pe partea de active un rol principal îl va avea administratorul judiciar. În programul de concordat ar putea să fie inclusă şi datoria CFR. O chestie care este făcută administrativ. Conducerea companiei se aşteaptă şi la o măsură radicală din toamnă, iar în momentul de faţă prin această primă etapă a proiectului de restructurare se încearcă o „îndulcire a răului din toamnă”. CFR Marfă mai poate fi salvată numai printr-o decizie a Guvernului. Cel mai probabil, românii vor mai pierde încă o companie strategică dacă se va finaliza cu succes decapitarea CFR Marfă. Transportul de marfă nu aduce niciun profit acum pentru că s-a făcut o legislaţie proastă, iar piaţa s-a dus în jos deoarece privaţii au venit cu preţuri de dumping”, au adăugat, pentru Jurnaliştii.ro, surse din domeniul feroviar.
CFR Marfă are de plătit datorii de 835,8 milioane de lei către CFR SA (admistratorul infrastructurii feroviare), dar are şi de încasat datorii de 650,5 milioane de lei de la diverşi clienţi, compania fiind prinsă într-un blocaj financiar periculos. În martie 2017, Asociaţia Transportatorilor Feroviari Privaţi din România a adresat Comisiei o plângere oficială, în care a susţinut că CFR Marfă ar fi beneficiat de ajutoare de stat cu încălcarea normelor UE în materie. Pe 18 decembrie 2017, Comisia a iniţiat o investigaţie aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societăţii CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanţelor în acţiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane EUR (1,669 miliarde lei) în 2013 şi necolectarea, cel puţin din 2010, a datoriilor la bugetul de asigurări sociale şi a taxelor restante datorate de CFR Marfă, precum şi a datoriilor societăţii faţă de CFR Infrastructură.
Atunci, Comisia Europeană a precizat că finanţarea publică acordată de România companiei CFR Marfă, care se ridică la circa 570 de milioane EUR plus dobânzi, este incompatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, prin urmare, trebuie să fie recuperată de România. Normele UE privind ajutoarele de stat impun, ca o chestiune de principiu, recuperarea fără întârziere a ajutoarelor de stat incompatibile, în scopul de a se elimina denaturarea concurenţei create de ajutor.
Sursa: https://www.jurnalistii.ro