Ministerul Transporturilor și Infrastructurii propune preluarea de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) a obligațiilor avute de CFR Marfă către Fisc. Mișcarea, prea puțin explicată economic, pare a fi parte a planului de înființare a Carpatica Feroviar, noul operator de transport feroviar de marfă. Statul scoate CFR Marfă din ghearele Fiscului.
Fiscul va preda Autorității pentru Administrarea Activelor Statului creanța în valoare de peste un miliard de lei deținută față de CFR Marfă, potrivit unui proiect de act normativ al Ministerului Transporturilor.
„Prezenta Hotărâre de Guvern are în vedere subrogarea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului (în continuare, AAAS) în drepturile ANAF”, propune proiectul.
Statul scoate CFR Marfă din ghearele Fiscului
„Întârzierile în implementarea Deciziei Comisiei Europene reduc șansele de înființare și dotare a Carpatica Feroviar și cresc riscul deschiderii procedurii de infringement față de statul român. Având în vedere gradul ridicat de încărcare cu responsabilități și prerogative, precum și procesele de transformare și reformare prin care trece Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se apreciază că nevoile de accelerare a procedurii vor fi mai bine îndeplinite prin preluarea obligațiilor de administrare a creanței de către AAAS.
Mai mult, apariția și manifestarea evenimentelor extraordinare ale anilor 2020 – 2023 impun adoptarea unui ansamblu coerent de măsuri adecvate în toate domeniile, și mai ales în domeniul transporturilor. Astfel, statul român are nevoia de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:
- transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
- transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
- transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
În acest sens, a fost emisă Hotărârea nr. 602 din 6 iunie 2024 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial nr. 529 din 6 iunie 2024, prin intermediul căreia s-a dispus capitalizarea inițială a societății Carpatica Feroviar cu suma de 125 de mii de lei.
De asemenea, a fost publicat în data de 16 februarie 2024 pe website-ul Ministerului proiectul de act normativ privind înființarea Carpatica Feroviar SA, proiectul aflându-se în prezent pe circuitul de avizare externă, urmând a se solicita inclusiv avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, conform Notei de fundamentare”. Pe lângă creanța Fiscului, CFR Marfă mai are de returnat aproximativ 1,6 miliarde de lei la CFR SA, această obligație nefiind însă subiect al proiectului de act normativ menționat.
AAAS preia administrarea de către ANAF a creanțelor în sumă de 1.001,2 milioane lei, împreună cu dobânda de recuperare până la recuperarea efectivă împotriva CFR Marfă, stabilite conform Deciziei CE C(2020) 1115 final din 24.02.2020.
Începând cu data preluării creanțelor, AAAS se subrogă în toate drepturile și obligațiile ANAF, actele îndeplinite anterior rămânând valabile, se mai arată.
Scapă de Fisc
Subrogarea AAAS în drepturile și obligațiile ANAF pare a fi o tentativă de a scoate CFR Marfă din procedurile de executare silită și vânzare la licitație a activelor de către Fisc. În timp ce ANAF nu poate avea calitatea de acționar a unei companii, AAAS poate deține titluri ale companiilor aflate în portofoliul statului, putându-se astfel implica în înființarea Carpatica Feroviar și dotarea acesteia cu active.
Sursa: https://clubferoviar.ro/statul-scoate-cfr-marfa-din-ghearele-fiscului/