„Ordinul (privind aprobarea Normelor specifice pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă .
La ora actuală, trenurile de marfă circulă în regim simplificat, în sensul că sunt doi agenţi: mecanicul, plus încă un alt agent, care poate fi mecanicul ajutor, un şef de tren sau un alt agent care poate îndeplini şi funcţia de şef de tren. După apariţia acestui ordin, fiecare operator decide şi poate să lase un singur om, adică numai mecanicul de locomotivă, iar noi nu suntem pregătiţi. Nu suntem pregătiţi din mai multe puncte de vedere: din punct de vedere al materialului rulant, care este foarte învechit, şi din punct de vedere al dotărilor nu am făcut nimic ca să putem lăsa un singur om pe locomotivă, în sensul că nu am venit cu instalaţii suplimentare care să suplinească al doilea om în cazul în care mecanicul devine inapt în conducerea trenului sau eu ştiu ce se întâmplă cu el să poată fi oprit trenul automat”, a explicat Măntescu liderului de sindicat, ca acest ordin a fost dorit de operatorii privaţi de peste zece ani, iar fostul ministru al Transporturilor Lucian Şova „a făcut jocul acelor operatori privaţi”.
” Eu îl consider un atentat la siguranţa circulaţiei, iar viaţa ne va demonstra, pentru că nu e singurul ordin pe care l-a promovat… În urmă cu câteva zile, la gararea unui tren tot privat în Gara de Nord, aţi văzut, a intrat în parapet. Este consecinţa tot a unui ordin emis şi promovat în sensul că a lăsat partizile de tren (echipele care deservesc efectiv un tren – n. r.) în responsabilitatea unui singur om, iar manevra se face prin staţia radio-telefon, staţie radio-telefon care este un mijloc ajutător. Nu putem să ne bazăm pe ele, pentru că se pot întrerupe – aşa cum cred că s-a întâmplat şi la împingere în Gara de Nord şi nu se mai aude şi, atunci, se întâmplă ce se întâmplă, dăm cu trenurile pe jos. Noi o să îl atacăm probabil…o să urmărim accidentele feroviare şi în momentul în care vom constata că se întâmplă nereguli şi va fi un singur om pe tren, cu siguranţă a doua zi eu voi face plângere penală în numele instituţiei pe care o conduc împotriva fostului ministru Şova”, a afirmat Iulian Măntescu.
În opinia acestuia, „este o inconştienţă din partea anumitor operatori privaţi care consideră că îi ajută” acest ordin.
„Nu poate să îi ajute decât din punct de vedere economic, adică poate să le maximizeze un pic profitul, dar, din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, nu. „, a adăugat el.
Ordinul privind aprobarea Normelor specifice pentru deservirea trenurilor de marfă de către un singur agent – mecanicul de locomotivă şi modificarea şi completarea unor regulamente şi instrucţiuni din domeniul feroviar a fost publicat în Monitorul Oficial pe 9 ianuarie.
„Astfel, prin adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 1611/2009 pentru aprobarea Normelor privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România, hotărâre care a transpus în totalitate prevederile Directivei 2007/59/CE, a fost creat cadrul de reglementare care permite ca trenurile să fie conduse de mecanicul de locomotivă, fără a mai fi necesar de a fi deservite, în mod obligatoriu şi de mecanicul ajutor de locomotivă”, se spune în document.
Faptul că operatorii de transport feroviar care vor opera aceste trenuri, precum şi administratorul/gestionarii pe a căror infrastructură feroviară vor circula aceste trenuri vor evalua şi aprecia riscurile schimbării efectuate pentru acest tip de deservire, conform prevederilor Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda de siguranţă comună pentru evaluarea şi aprecierea riscurilor şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 302/2009, cu modificările şi completările ulterioare”, se precizează în instrumentul de motivare.
Citeste mai mult: www.agerpres.ro