GUVERNUL A ADOPTAT BUGETUL CFR SA PE 2020. EL A MAI FOST PE ORDINEA DE ZI ACUM O LUNĂ

După ce, în urmă cu aproape o lună de zile, fusese pe ordinea de zi, dar nu trecuse, în ședința de joi seara Guvernul a adoptat bugetul CFR SA pe 2020. În forma inițială, în proiect erau prevăzute pierderi de 80 milioane de euro, motiv pentru care a și fost respins de Ministerul Finanțelor.

Adrian Bărbulescu

”Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2020 al Companiei Naționale de Căi ferate <CFR – S.A> aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor”, se arată la punctul 19 al Hotărârilor adoptate în ședința de Guvern de joi, potrivit comunicatului de presă dat publicității joi noaptea de Palatul Victoria. În comunicat nu se precizează însă în ce formă a fost adoptat bugetul pe 2020 al gestionarului infrastructurii feroviare din România.

Proiectul de HG privind bugetul de venituri și cheltuieli al CNCF CFR SA pe 2020 a mai fost pe ordinea de zi a ședinței de Guvern din data de 26 martie, însă atunci el nu a fost adoptat.

Guvernul a adoptat bugetul CFR SA pe 2020. Pierderi de 80 milioane de euro

În proiectul de buget de venituri și cheltuieli al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Telecomunicațiilor, pentru acest an gestionarul infrastructurii feroviare avea programate pierderi în valoare de 392,66 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 80 milioane de euro.

Veniturile totale eraut estimate la puțin peste patru miliarde de lei, din care veniturile din exploatare reprezintă 3,88 miliarde de lei. De cealată parte, veniturile totale ale CNCF CFR SA erau bugetate la 4,4 miliarde de lei, dintre care cheltuieli de exploatare 4,28 miliarde de lei.

Veniturile, afectate de pandemia de coronavirus

În condițiile în care activitatea operatorilor feroviari, în special cea a celui de stat CFR Călători, s-a redus drastic din cauza pandemiei de coronavirus, este de așteptat ca și veniturile CFR SA să scadă față de estimări, cu precădere cele din Tariful pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI).

Cheltuielile cu personalul erau bugetate în proiectul inițial în sumă de aproape 1,7 miliarde de lei. La finele anului, se prognoza că CFR SA va avea 23.406 salariați, față de numărul mediu de 22,947. Câștigul mediu lunar brut pe salariat nu este prea mare, de 5.315 lei (valoarea recalculată).

Cheltuielile pentru investiții erau bugetate la peste nouă miliarde de lei, echivalentul a aproape două miliarde de euro, din care doar sub 83 milioane de lei provin de la bugetul statului. Creanțele restante se ridică la 1,26 miliarde de lei, din care aproape un miliard reprezintă restanțele CFR Marfă la plata TUI.

Se poate trece la investiții

Inexistența bugetului CFR SA pe anul în curs a pus în dificultate multe firme, inclusiv private, care au contracte cu gestionarul de infrastructură feroviară. În absența unui buget aprobat pe 2020, compania putea cheltui în fiecare lună doar 1/12 din alocările bugetare ale anului trecut, ceea ce îngreuna realizarea unor investiții.

Sursa: https://clubferoviar.ro