Nici vândute, nici puse la treabă. Au costuri cu mentenanța de zeci de milioane de lei
CFR Marfă va vinde la licitație cele două ferry-boat-uri, Mangalia și Eforie, compania obținând în primele șase luni o cifră de afaceri cu o treime mai mare decât în perioada corespunzătoare a anului trecut. La momentul de vârf România a avut 300 de nave majoritatea fiind vândute pe nimic sub bagheta lui Traian Băsescu. Deși acesta era ministru și nu directorul companiilor de navigație care le dețineau, politica în domeniu și permisiunile de înstrăinare a navelor erau acordate de minister ca reprezentant al statului.
„În vederea stingerii ajutorului de stat, suntem nevoiţi să intensificăm efortul de valorificare a activelor excedentare, urmând să valorificăm şi navele ferry-boat Mangalia şi Eforie prin licitaţie publică, în cadrul procedurii de concordat preventiv”, precizează compania, potrivit unui comunicat de presă remis vineri.
Compania de stat deține două ferry-boat-uri, respectiv Eforie și Mangalia, construite în 1991 și 1988 pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), în condițiile în care, până în anul 1990, exista un trafic important între România și țările asiatice, în special Turcia și Iran. Cele două nave au un deplasament de 12.000 tdw fiecare și pot încărca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane.
Citește aici ce pierderi au adus ferryboat-urile din cauza neutilizării lor.
Cele două nave, Mangalia și Eforie, au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca cele două nave să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”.
CFR Marfă raportează, pentru primul semestru al anului, o cifră de afaceri de 356 de milioane de lei, în creştere cu 36% faţă de aceeaşi perioada a anului trecut, şi un profit operaţional de aproximativ 77 de milioane de lei, arată un comunicat al companiei.
În prezent, parcul inventar CFR Marfă este de 27.243 de vagoane şi 907 locomotive şi foloseşte circa 8.500 de vagoane şi 220 locomotive. Peste 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societăţii se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitaţii care se repetă succesiv.
„În primul semestru al anului 2023, CFR Marfă raportează rezultate pozitive în continuarea celor din 2022, respectiv 356 de milioane de lei cifră de afaceri, o creştere cu 36% faţă de aceeaşi perioada a anului trecut şi un profit operaţional de aproximativ 77 de milioane de lei”, arată un comunicat CFR Marfă, operatorul naţional de transport feroviar de marfă.
Pe de altă parte, valoarea totală a ajutorului de stat pe care CFR Marfă îl datorează statului român este de circa 2,6 miliarde de lei, sumă compusă din: 1 miliard de lei datorie către ANAF, respectiv 1,6 miliarde de lei către Compania Naţională CFR SA – gestionarul de infrastructura. Această valoare a datoriilor a fost stabilită prin Decizia Comisiei Europene în februarie 2020, la care se adăugă penalităţi, ajungând în prezent la aproximativ 3,63 miliarde lei.
„Este prima oară de la începutul mandatului meu când comunicăm rezultate financiare. Am decis să facem asta ca parte din strategia de a comunica transparent situaţia CFR Marfă, precum şi eforturile echipei de a redresa compania şi a o transforma într-una eficientă din punct de vedere financiar şi operaţional. CFR Marfă vine cu datorii istorice majore pe care, datorită rezultatelor financiare bune din ultimul an, a început să le achite. Astfel, în perioada 1.03.2022-15.06.2023 CFR Marfă a achitat către ANAF aproximativ 155 de milioane de lei, iar către CFR SA achită constant datoriile curente, respectând convenţiile de eşalonare la plată a datoriilor asumate de comun acord. CFR Marfă efectuează, de asemenea, plăti la zi către Bugetul de Stat care sunt direcţionate pentru stingerea obligaţiilor de plată în ordinea vechimii lor, conform legislaţiei în vigoare”, a declarat Daniel Apostolache, director general al CFR Marfă SA.
CFR Marfă a iniţiat un proces de privatizare în anul 2013 care nu a fost finalizat şi a presupus la momentul respectiv majorarea capitalului social prin conversia în acţiuni a obligaţiilor fiscale ale CFR Marfa administrate de către ANAF, precum şi preluarea obligaţiilor fiscale ale CFR SA către ANAF în contul datoriilor CFR Marfă către administratorul de infrastructură. Aceste sume au fost considerate de Comisia Europeana drept ajutor de stat ilegal şi trebuie rambursate.
În martie 2022, odată cu aprobarea actului adiţional la concordatul preventiv, valoarea totala a ajutorului de stat a ajuns la 3,8 miliarde de lei, ca urmare a acumulării de dobânzi penalităţi şi a întârzierii deciziei de stabilire a modalităţilor de recuperare a ajutorului de stat. În prezent, iulie 2023, ajutorul de stat ce trebuie rambursat este de 3,63 miliarde de lei, deci în uşoară scădere.
„În contextul creşterii accelerate a valorii ajutorului de stat, am luat decizia de valorificare a vagoanelor şi locomotivelor, în conformitate cu art. 248 pct. 1 din Codul de Procedura Fiscală în vigoare. Acesta precizează faptul ca valorificarea bunurilor sechestrate poate fi făcută de către debitor cu acordul organului de executare silită, astfel încât să asigurăm o recuperare corespunzătoare a creanţei fiscale”, a continuat Daniel Apostolache.
Compania folosește doar o treime din parc
Vagoanele şi locomotivele aflate sub sechestru asigurator ANAF încă din martie 2020, nu sunt utilizate în activitatea curenta a societăţii, acestea se află în conservare, cu reparaţiile neefectuate în termen, pentru că valoarea reparaţiilor este mai mare de 60% din valoarea de înlocuire.
În prezent, parcul inventar CFR Marfă este de 27.243 de vagoane şi 907 locomotive. Compania foloseşte în activitatea curentă circa 8.500 de vagoane şi 220 de locomotive.
Diferenţa între parcul inventar al CFR Marfa şi parcul activ generează taxe, impozite şi costuri majore pentru pază şi utilităţi. În prezent, peste 8.000 de vagoane neutilizate în activitatea de exploatare a societăţii se află în proces de valorificare prin licitatii organizate la sediul ANAF, licitaţii care se repetă succesiv.
Procesul de valorificare a vagoanelor prin intermediul ANAF a început în luna mai 2022, iar până în prezent s-au valorificat şi facturat 1.274 vagoane. Preţul evaluat iniţial al acestora a fost de 42,88 milioane de lei, s-au valorificat la o sumă de 27,92 milioane de lei, reprezentând practic un procent de aproximativ 64%.
Valorificarea celor 7.157 de vagoane și 508 locomotive aflate sub sechestru ANAF vine în scopul maximizării veniturilor şi accelerării procesului de stingere a ajutorului de stat, având în vedere faptul că nerambursarea acestuia conduce la creşterea penalităţilor.
CFR Marfă a primit 23 de oferte în cadrul acestei actiuni. Din cele 7.157 de vagoane și 508 locomotive din anunțul de valorificare s-au primit oferte pentru 1.224 de vagoane, respectiv pentru 212 locomotive. Ofertele au fost înaintate către ANAF şi a fost solicitat acordul de valorificare în conformitate cu prevederile Codului de Procedură Fiscală.
În continuare, procedura se va relua, pe măsură ce vor fi valorificate mijloacele fixe, cu termene de depunere a ofertelor comunicate ulterior, până la epuizarea lotului de vagoane şi locomotive menţionat.
„În plus, faţă de cele menţionate mai sus, în această perioadă am renegociat toate contractele comerciale şi le-am adus în marja de profit, am atras noi clienţi şi în general am utilizat riguros resursele materiale şi investim în derularea activităţilor de exploatare care generează plusvaloare”, a conchis Daniel Apostolache.
Sursa: https://clubferoviar.ro/cfr-marfa-va-vinde-la-licitatie-cele-doua-ferry-boat-uri-mangalia-si-eforie/