Proiectul bugetului de stat pe 2024: se promit mai mulți bani pentru calea ferată și metrou

Ministerul Finanțelor a publicat proiectul bugetului de stat pe 2024, în care Ministerul Transporturilor este unul dintre cele care primesc mai mulți bani ca anul trecut. Acest lucru se vede și în alocările pentru calea ferată și metrou, care se majorează consistent.

Proiectul, a cărui anexă destinată Ministerului Transporturilor este disponibilă AICI, este fundamentat pe o creștere economică estimată pentru anul viitor de 3,4%, iar inflația este estimată la 6%. Câștigul salariul mediu net lunar, la fundamentarea bugetului este de 4.733 de lei.

Produsul Intern Brut este estimat la 1.733 de miliarde de lei preţuri curente, iar deficitul bugetar la 5% din PIB, în condiţiile unor venituri de peste 586 de miliarde de lei şi ale unor cheltuieli de 673 de miliarde de lei. Ponderea cheltuielilor totale în PIB este estimată la 38,8%, iar cea a veniturilor la 33,8%.

Mai mulți bani pentru întreținerea infrastructurii, creștere zero pentru reparații

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va primi o alocare bugetară de 30.001.915 mii de lei (peste 30 de miliarde de lei), cu 28,59% mai mult decât în acest an.

Dar să vedem cum se reflectă această creștere de buget în sumele alocate pentru transportul feroviar. La capitolul întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice se propune suma de 2.554.981 mii de lei, în creștere cu 41,53% față de execuția preliminată pentru acest an, de 1.805.261 mii de lei. În schimb, în ceea ce privește suma destinată reparațiilor curente aferente infrastructurii feroviare publice, suma rămâne aceeași ca în 2023, și anume 53.030 mii de lei. Guvernul vizează ca reparațiile să fie asigurate, mai ales prin intermediul programelor de tip Quick Wins aflate în derulare decât pe bani de la bugetul de stat.

Cu alte cuvinte, lasă alocarea bugetară la același nivel, mizând pe sumele din fonduri europene, în speță Planul Național de Redresare și Reziliență. Numai că nu toate sectoarele cu probleme sunt incluse în contractele Quick Wins și există riscul de a se elimina unele restricții de viteză și să fie instituite altele în locul lor, pe alte tronsoane.

Majorări consistente de subvenții în proiectul bugetului de stat pe 2024

Creșteri consistente, cel puțin pe hârtie, sunt prevăzute și în ceea ce privește subvențiile acordate transportului de călători pe calea ferată și cu metroul (deocamdată doar cel bucureștean, căci la cel din Cluj-Napoca abia încep lucrările).

La capitolul subvenții pentru susținerea transportului feroviar public de călători suma prevăzută pentru anul viitor este de 2.508.417 mii de lei, în creștere cu 41,25% față de execuțioa preliminată a anului în curs, de 1.775.813 mii de lei.

În cazul subvenției pentru transportul cu metroul, asistăm la o creștere de 27,42%, de la 784.799 mii de lei în acest an la un miliard de lei în cap pentru anul 2024.

Priorități strategice pentru CFR SA, ARF și Metrorex

În cadrul proiectului de buget sunt prezentate și prioritățile strategice pentru o parte dintre instituțiile și companiile feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Vom prezenta în continuare o sinteză a acestora.

CNCF CFR SA

– continuarea și finalizarea lucrărilor Coridorului IV ramura nordică pe secțiunile Brașov –

Sighișoara și Simeria – Gurasada – Km.614;

– demararea și finalizarea procedurilor de Achiziție publică pentru lucrările de modernizare a Coridorului IV ramura sudică, Caransebeș – Craiova și București – Giurgiu;

– continuarea și finalizarea lucrărilor pentru Redeschiderea circulației peste Podul

Grădiștea, de pe linia CF București – Giurgiu;

– lucrări în stațiile Fetești și Ciulnița de pe linia CF București – Constanța;

– programe de eliminare a restricțiilor de viteză de pe întreaga rețea TEN-T;

– reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare în Portul Constanța;

– reabilitarea și modernizarea liniei CF Ploiești Sud-Focșani-Pașcani-Iași-Frontieră, Pascani-Dărmănești-Vicșani-Frontieră;

– reabilitarea și modernizarea linei CF Predeal – Brașov;

– pregătirea proiectelor de modernizare a liniilor CF de pe secțiile București – Craiova, Coșlariu – Cluj Napoca, Apahida – Ilva Mică – Pojorâta – Suceava;

– reabilitarea și modernizarea Complexului Feroviar Gara de Nord, inclusiv centura feroviară a Bucureștiului;

– proiecte de electrificare a liniilor CF lipsă din rețeaua TEN-T de pe liniile CF Episcopia Bihor – Cluj Napoca, Rădulești – Giurgiu, Constanța – Mangalia, București – Giurgiu și Dărmănești – Vicșani – Frontieră.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Principalele obiective ale instituției în perioada 2024-2027 sunt următoarele:

– achiziționarea si dezvoltarea unui sistem integrat, bază de date și furnizare de informații privind serviciul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători;

– achiziționarea a 37 de rame electrice inter-regionale noi RE-IR1;

– achiziția de material rulant nou, 62 rame electrice regionale RE-R1;

– achiziția a 29 de rame electrice inter-regionale noi RE-IR2;

– achiziția a 12 automotoare noi în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen RE-H;

– achiziția a 16 locomotive electrice destinate transportului feroviar de călători LE1;

– achiziția de material rulant nou, 60 rame electrice regionale RE-R2;

– achiziția de material rulant nou, 5 rame electrice inter-regionale noi RE-IR3;

– achiziția a 23 locomotive electrice destinate transportului feroviar de călători LE2.

Impactul bugetar estimat pentru aceste investiții este de aproximativ nouă miliarde de lei.

Metrorex SA

Vor continua lucrările la următoarele obiective de investiții:

– magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon;

– magistrala 6. Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă;

– achiziția de trenuri noi de metrou – 13 unități.

Se va face pregătirea documentațiilor în vederea începerii lucrărilor la Magistrala 4 de metrou – Tronson Gara de Nord – Gara Progresu.

Apoi este menționată pregătirea documentațiilor în vederea începerii lucrărilor la investiția privind îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2. Berceni – Pipera. Cale de rulare si instalatii pe interstitii.

– integrare sistem taxare al Magistralei 4 Racordul 1 si Racordul 2 cu Magistralele 1, 2 si 3;

– reabilitarea stațiilor de metrou pe Magistrala 2 – Berceni Pipera;

– reabilitarea stațiilor de metrou pe Magistralele 1+3;

– sistem de siguranță și automatizare a traficului pe Magistrala 2 de metrou;

– achiziție trenuri noi de metrou – 50 de bucăți.

Sursa: Proiectul bugetului de stat pe 2024: se promit mai mulți bani pentru calea ferată și metrou (clubferoviar.ro)