Greva feroviară în Belgia. Vineri, 10 martie, va avea loc o grevă feroviară națională, organizată de sindicatele socialiste CGSP Cheminots și ACOD Spoor. Greva își propune să evidențieze importanța investițiilor în servicii publice precum Sănătate, Educația, Siguranță publică și Mobilitate.
Greva va face parte din acțiunile sindicale mai ample anunțate anterior la începutul lunii martie împotriva subfinanțării și ocupării serviciilor publice și a planurilor de pensii ale guvernului belgian. Sindicatele subliniază necesitatea de a rezolva penuria de personal în sectoarele cheie, precum și de a lucra cu salarii și condiții de muncă atractive. „Greva căilor ferate va începe joi, 9 martie, la ora 22:00 și se va încheia vineri, 10 martie, la ora 22:00”, a confirmat pentru agenția de presă Belga, Günther Blauwens, președintele sindicatului socialist al căilor ferate ACOD Spoor.
Greva feroviară în Belgia
Acțiunile sunt posibile și în alte ramuri de activitate. Sindicatul socialist a anunțat săptămâna trecută că planifică și acțiuni pentru 10 martie, inclusiv acțiuni împotriva planurilor de pensii ale guvernului federal. Sindicatele cer o reevaluare a resurselor care ar trebui folosite pentru a mări salariile personalului, printre altele. Ei doresc, de asemenea, mai multă claritate cu privire la ceea ce se va întâmpla cu pensiile lor și vor să se asigure că negocierile cu sectoarele sociale merg mai departe.
În restul săptămânii (de luni 6 până vineri, 10 martie), sindicatele din sectorul public vor desfășura mai multe acțiuni de conștientizare și protest pentru a evidenția importanța investițiilor în serviciile publice.
„Sectoarele tuturor sindicatelor sunt implicate și planifică acțiuni”, a declarat Chris Reniers de la sindicatul ACOD la începutul lunii februarie. „Acest lucru merge de la conștientizare și informare cu privire la acțiuni nevinovate până la acțiuni mai dure. Nici grevele nu sunt excluse”. Lucrătorii feroviari belgieni fac grevă împotriva condițiilor proaste de muncă, a lipsei de personal și a investițiilor cronice în rețeaua feroviară belgiană. În ciuda stării în declin a rețelei feroviare belgiene, guvernul belgian va crește investițiile cu doar 225 de milioane de euro în exercițiul financiar 2023-2024.
Feroviarii belgieni: Mâncăm în timp ce conducem
Un feroviar belgian a vorbit sub protecția anonimatului cu RTL pentru a descrie condițiile de muncă, potrivit publicației socialiste wsws.org. „Nu mai avem deloc pauze. Dacă trebuie să mâncăm, este în timp ce conducem. Și dacă trebuie să mergem la toaletă, aceasta se întâmplă între două stații și repede.” De asemenea, acesta s-a plâns că echipamentele sunt adesea defecte: „Pe o rută se întâmplă de 3-4 ori să apară o eroare [apoi] pierdem timp și trebuie să o justificăm (conducerii companiei – n.red.)”.
Potrivit RTL, muncitorul a mai explicat că „cea mai mare frică a lui este să treacă un semnal roșu din cauza distragerii atenției”. Rețeaua feroviară din Belgia este condusă de două corporații, Căile Ferate Naționale din Belgia (SNCB) și Infrabel, care ambele îşi tratează cu duritate angajații. În iunie, SNCB a anunțat că 2.000 de locuri de muncă vor fi tăiate în următorii zece ani. În timp ce Infrabel a tăiat deja 4.000 de locuri de muncă din 2017. Aceste reduceri au dus la o situație haotică pe căile ferate belgiene, cu trenuri adesea anulate și întârziate din cauza lipsei de personal.
Veniturile muncitorilor, erodate de inflație
Lucrătorii și navetiștii belgieni s-au confruntat deja cu consecințele mortale ale șoferilor suprasolicitați și cu refuzul managementului de a investi în mod corespunzător în infrastructura feroviară. În 2010, un accident feroviar în Halle a ucis 19 persoane. Șoferul a ratat un semafor roșu, care ar fi trebuit să ducă la activarea frânei automate, o cerință pentru trenurile belgiene din 2005. Cu toate acestea, trenul nu fusese dotat cu unul, ceea ce a dus la o coliziune frontală mortală. Cu o forță de muncă suprasolicitată și prost plătită și investiții insuficiente în infrastructură, există mereu pericolul unui alt accident oribil. Furia muncitorilor este alimentată și de inflația rapidă, care este de peste 12% în Belgia.
Această cifră indică o creştere semnificativă a prețurilor anumitor bunuri necesare, care afectează în mod disproporționat oamenii care lucrează. În ultimul an, prețul la gaz a crescut cu 130 la sută în Belgia, la combustibil cu 57 la sută și la electricitate cu 85 la sută.
Sursa: Club Feroviar